Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the td-cloud-library domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/kolumni/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
На лагата ѝ се куси нозете! | KOLUMNI.mk

На лагата ѝ се куси нозете!

Оваа народна мудрост е потврда дека Македонците одамна разбрале дека лагата не може да оди далеку, дека брзо се открива и не трае долго. Оваа поговорка е составен дел од македонското културно наследство и симболика дека вистината, на крајот, секогаш излегува на виделина. Со други зборови, лагата не може да стигне далеку бидејќи се сопнува и се распаѓа. На крајот лагата секогаш е магла што ветерот ќе ја расчисти

Лагата отсекогаш била една од главните тематики на филозофијата и многумина се обиделе да ја осознаат. Платон велеше дека лагата е сенка на незнаењето, а за Аристотел лагата е логичка грешка и морална слабост. Во овој дух е искажувањето на професорот Кирил Темков дека само лагата може да се измислува.
Но што е лагата? Лагата понекогаш може да биде одбранбен механизам или патолошка. Ние ќе се задржиме на патолошкото лажење, кое е компулсивно лажење. Ова лага е постојна и се одликува со баналност, детални и неверојатни нешта, недостиг од грижа на совест и извртување на реалноста – бидејќи личноста може да почне да верува во сопствените лаги. Патолошкото лажење може да се должи и на обидите за одржување грандиозна слика за себеси, обиди за манипулација, привлекување внимание, драматизација и нестабилен идентитет. Некои научни истражувања посочија дека патолошките лажговци имаат зголемена бела материја во префронталниот кортекс, со што се поумешни во вербална манипулација, но со слаб развој на емпатија и саморефлексија (читај размислување, анализирање на своите преживелици, расудување).
Особено е интересна и т.н. „лага на лагата“, односно кога една лага се надградува или се прикрива со нова лага. Во тој случај може да станува збор за психолошки механизам, односно кога првата лага е откриена се кажува нова лага за да се оправда претходната. Но лагата на лага може да се должи и на обидот за создавање наративна структура од лаги или талкање во сопствена конструкција на лага и недостиг од излез без да се уништи сиот лажен наратив. Лагата на лага може да ја реконструираме на следниот начин: Одредена личност тврди дека е електроинженер. Кога некој ќе го запраша за дипломата, тој лаже дека му е изгубена. Доколку го запрашаат за колегите, измислува имиња. Секоја нова лага му служи за да ја одржи првата и на тој начин се создава лага на лагата.

Меѓутоа на лагата ѝ се куси нозете, како што се вели во македонската поговорка. Оваа народна мудрост е потврда дека Македонците одамна разбрале дека лагата не може да оди далеку, дека брзо се открива и не трае долго. Не случајно се вели дека оваа поговорка е составен дел од македонското културно наследство и симболика дека вистината, на крајот, секогаш излегува на виделина. Со други зборови, лагата не може да стигне далеку бидејќи се сопнува и се распаѓа.
Можеме бесконечно да лажеме надевајќи се дека ќе ја зачуваме сопствената слика за себе или чувството на самопочит, исто така можеме да лажеме за да изгледаме како попаметни и поуспешни. Но лагата е лага без разлика колку и да се обидуваме да ја видоизмениме, таа не може да биде релативна, како што се обидуваше Фридрих Ниче.

Особено е интересна и т.н. „лага на лагата“, односно кога една лага се надградува или се прикрива со нова лага. Во тој случај може да станува збор за психолошки механизам, односно кога првата лага е откриена се кажува нова лага за да се оправда претходната. Но лагата на лага може да се должи и на обидот за создавање наративна структура од лаги или талкање во сопствена конструкција на лага и недостиг од излез беза да се уништи сиот лажен наратив. Лагата на лага може да ја реконструираме на следниот начин: Одредена личност тврди дека е електроинженер. Кога некој ќе го запраша за дипломата, тој лаже дека му е изгубена. Доколку го запрашаат за колегите, измислува имиња. Секоја нова лага му служи за да ја одржи првата и на тој начин се создава лага на лагата

Исто така не смееме да забораваме дека лагата е морален проблем поврзан со вистината, лагата е штетна за личниот и општествениот живот, без разлика дали некој цели дека лагата може да послужи за повисоко добро. На крајот лагата секогаш е магла што ветерот ќе ја расчисти. Од религиозен аспект лагата е морално зло и грев, а за христијаните вистината е доблест, а лагата не може да се оправда со добри намери.
На крајот ќе завршиме со Свети Августин, кој ги поттикнуваше христијаните да бидат вистинити во зборот и делото и ги предупредуваше на духовните опасности од навиката да се лаже. Тој лажењето го поврзуваше со гревот и губењето на духовната чистота. Оттука, Свети Августин влијаеше врз подоцнежната христијанска етика, каде што вистината доби централно место во учењето за чесноста и општествената моралност.

Извор

Најново

ПОВРЗАНИ ОБЈАВИ
КОЛУМНИ